Nostalgi og Hestekræfter

Nostalgi og hestekræfter.

Reading Standard 1919

Lørdag-søndag 7. - 8. september

kl. 10 - 17.

Udstilling af sjældne, gamle motorcykler i Hestestalden. Søndag inviteres til stort træf for veteranbiler og -motorcykler på arealerne omkring avlsbygningerne. Gratis adgang.

 

Udstilling af sjældne veteranmotorcykler

Hestestalden på Fussingø fyldes i denne weekend på ny med hestekræfter. Nostalgien får frit løb, når Fussingø-gruppen i samarbejde med en privat samler i Randers viser et stort udvalg af motorcykler fra før 1935. Den sjældne samling har aldrig tidligere været udstillet offentligt. Af sjældenheder kan bl.a. nævnes:

Mundus 1907: Et af de første danskbyggede motorcykler blev udviklet i Randers! Allerede omkring 1905 begyndte Jens Høltermand at konstruere en let motorcykel med pedaler og remtræk. Den havde en 1-cylindret totakts motor, som Höltermand udtog patent på. Patentet solgte han i 1907 til Handelshuset Mundus i København, hvor motorcyklen blev fabrikeret under navnet “Mundus” indtil 1909.

Elleham 1907: Den danske opfinder og flypioner Jacob Ellehammer konstruerede og fabrikerede godt 1000 motorcykler under navnet Elleham. Det danske postvæsen og militær fik de første. Eleham blev bygget på et rørstel, der minder om en scooter med benplads, så en kvinde med kjole kunne stige på og af uden besvær. Ellehammers motorcykler havde også remtræk. Den udstillede Elleham er den ene af 3-5 kørende eksemplarer i Danmark.

AJS model S3 1931: I Wolverhampton, lige nord for Birmingham, havde en smedje i slutningen af 1800tallet udviklet sig til en egentlig fabrik, der helt til 1931 bl.a. producerede motorcykler. Aktieselskabet hed A. J. Stevens & Co. Ltd. Motorcyklerne blev fabrikeret under navnet AJS. Stevens-brødrene havde drevet deres ambitioner om motorcykler langt og havde opbygget en af de største og bedste motorcykelfabrikker i verden. I 1931 blev den meget sjældne AJS S3 introduceret midt på sæsonen. Den var meget dyr at udvikle og har en tværstillet V-motor på 500cc, tændspole, kardantræk fra motor til gearkasse samt dobbeltrammet stel. S3 blev kun fremstillet i 6 måneder, og der kendes kun en 12-15 cykler i hele verden, hvoraf størstedelen står på museum. Selvom prisen var attraktiv, forblev salget på hjemmemarkedet lavt. Depressionen havde indfundet sig i Europa, og kun få investerede i nye motorcykler. Den 2. oktober 1931 gik AJS i frivillig likvidation. Efter 21 år var det dermed slut.

Harley Davidson model Sport fra 1921: Harley og Davidson byggede i 1903 deres første motorcykel og grundlagde i 1907 deres fælles firma. Harley-Davidson er det fjerdeældste motorcykelmærke i verden og som bekendt producerer firmaet stadig motorcykler. Harley-Davidson Model W, også kendt som Sport Twin, er fremstillet fra 1919 til 1923. Usædvanligt for en Harley-Davidson motorcykel havde den en boxermotor. Et langsomt hjemmemarkedssalg førte til produktionsslutning af denne model allerede efter fire år.

Reading Standard fra 1919: Denne nu hundredårige amerikanske motorcykel har en motor på 1200cc. Reading Standard var dem, som først kom på markedet med en sideventilet motorcykel. Der findes kun 2 hele eksemplar af dette mærke i Danmark, altså ikke af modellen men af hele mærket, og denne er den eneste, som er kørende. Ifølge ejeren, måske samlingens flotteste motorcykel.

Samlingen ejes af Michael Møller Pedersen, Randers, mobil: 51 90 86 43.

Invitation til træf for veterankøretøjer Alle bil- og motorcykelejere, der har lyst til at præsentere deres veterankøretøj(er) en måske sidste gang, inden de skal gemmes hen for vinteren, er hermed inviteret til Fussingø denne søndag, hvor de kan parkerers på de smukke arealer omkring Hestestalden og de øvrige avlsbygninger. Så reserver søndag den 8. september 2019 kl. 10 - 17 til denne nye begivenhed. Hvert udstillet veterankøretøj tildeles 1-2 fribilletter til udstillingen af kunsthåndværk på Slottet. Der er fri adgang til udstillingen af sjældne, gamle motorcykler i Hestestalden. Der kan købes kaffe og den berømte Fussingø-kringle m.m. i Slottets café.

Koordinator: Jørgen Larsen,

 40 53 14 00

Invitation til veterankøretøjs ejere.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

13.10 | 19:40

Hej Heidi
Undskyld jeg ikke har svaret dig.
Jeg har stået i natur værkstedet hele dagen.
Jeg håber du kom forbi slottet idag og fik lavet nogle bolcher.
Hilsen

...
13.10 | 10:19

Hvornår kan man lave bolcher i dag?
hilsen heidi

...
05.10 | 09:11

Kære Laura

Du skal være hjertelig velkommen, der er aktiviteter for alle aldre.

...
04.10 | 23:16

Må man også komme alene? Uden børn eller forældre?? (er 20)

Vh Laura

...
Du kan lide denne side